Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com
Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com

.....

.....

Friday, November 19, 2010

Segalanya Terjawab...


Soalan : Adakah Aku Sudah Dikira Beriman?
Jawapan : “Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman, “ sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang2 yang dusta.". (Surah al-Ankabut : 2-3)

Soalan : Kenapa Aku Tak Dapat Apa Yg Aku Idamkan???
Jawapan : "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui". (Surah al-Baqarah:216)

Soalan : Kenapa Susah Sangat Ujian Ini???
Jawapan : "Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya" (Surah al-Baqarah : 286)

Soalan : Aku Rasa Frust?Tension?Lemah Semangat?
Jawapan : "Janganlah kamu bersikap lemah, dan jangan pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang beriman." (Surah ali-Imran : 139)

Soalan : Bagaimana Harus Aku Menghadapinya?Huh
Jawapan : "Wahai orang2 beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertqwalah kamu kepada Allah supaya kamu lebih berjaya (mencapai kemenangan). "(Surah al-Imran : 200)
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembanhyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusuk". (Surah al-Baqarah : 45)

Soalan : Apa Yang Aku Dapat Daripada Semua Ini???
Jawapan : "Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang2 mukmin, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.(Surah At-Taubah : 111)

Soalan : Kepada Siapa Aku Berharap???
Jawapan : "Cukuplah ! Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." (Surah At-Taubah : 129)

Soalan Terakhir : Arghhh..Aku Tak Tahan!!!! Aku Dah Bosan!!!
Jawapan : "....dan janganlah kamu berputus asa dari Rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari Rahmat Allah melainkankaum yang kafir." (Surah Yusuf : 12)

P/S : Semuanya ada dalam al-Quran. cari dan terus mencari kerana di situlah lubuk ilmu sebenarnya.
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

5 comments:

Syabab Muhsin said...

Cantik.........

Unknown said...

assalamualaikum...the Words of ALLAH..=)

Syabab Muhsin said...
This comment has been removed by the author.
Syabab Muhsin said...

The Words of ALLAH....the words of AL-QURAN..the mukjizat of Nabi Muhammad S.A.W.....

Unknown said...

Subhanallah...=)