Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com

.....

.....

Thursday, December 30, 2010

Penyakit2 Hati..


Penyakit yang paling berbahaya dalam diri seseorang insan. penyakit hati ini bukan boleh operate untuk ubati. kalau operate pun takkan baik kecuali dari diri kita sendiri. sebab penyakit hati, kawan makan kawan… ukhwah berterabur… hati tak mungkin tenang sampai bila-bila.


Kerana penyakit hati jugaklah, seseorang insan tu boleh mati. mati dalam konteks yang dimaksudkan ni bukan mati bila roh diambil dari jasad, tapi mati bila jiwa asyik bercelaru, serabut sebab asyik fikir pasal orang lain dan cara untuk jatuhkan seseorang..
Bagaimana nak hapuskan penyakit hati sebelum merebak menjadi kanser dalam masyarakat kita dan dalam diri kita??

Pengertian Iri Hati, Dengki, Hasut, Fitnah, Buruk Sangka, dan Khianat

Iri hati adalah suatu sifat yang tidak senang akan rezeki dan nikmat yang didapati oleh orang lain dan cenderung berusaha untuk menyainginya. Iri hati yang diperbolehkan dalam ajaran islam adalah iri dalam hal berbuat kebajikan, seperti iri untuk menjadi pandai agar dapat menyebarkan ilmunya di kemudian hari. Atau iri untuk membelanjakan harta di jalan kebenaran.

Dengki adalah sikap tidak senang melihat orang lain bahagia dan berusaha untuk menghilangkan nikmat tersebut. Sifat ini sangat berbahaya kerana tidak ada orang yang suka dengan orang yang memiliki sifat seperti ini.

Hasut adalah suatu sifat yang ingin selalu berusaha mempengaruhi orang lain agar amarah / marah orang tersebut meluap dengan tujuan agar dapat memecah belah persatuan dan tali persaudaraan agar timbul permusuhan dan kebencian antara mereka.

Fitnah lebih kejam dari pembunuhan adalah suatu kegiatan menjelek-jelekkan, menodai, merusak, menipu, membohongi seseorang agar menimbulkan permusuhan sehingga dapat berkembang menjadi tindakkan penindasan pada orang lain tanpa bukti yang kuat.

Buruk sangka adalah sifat yang curiga atau menyangka orang lain berbuat buruk tanpa disertai bukti yang jelas.

Khianat adalah sikap tidak bertanggungjawab atau mangkir atas amanat atau kepercayaan yang telah dilimpahkan kepadanya. Khianat biasanya disertai bohong dengan janji. Khianat adalah ciri-ciri orang munafik. Orang yang telah mengkhianati akan dibenci orang disekitarnya dan kemungkinan besar tidak akan dipercaya lagi untuk memegang suatu tanggungjawab di kemudian hari.

Semoga anda selalu terhindar dari penyakit hati, serta masalah yang disebabkan olehnya.

Read more: http://musafircyber.blogspot.com/2010/12/jenis-penyakit-hati-atau-sifat-buruk.html#ixzz19fGLTP7r
Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
Post a Comment