Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com
Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com

.....

.....

Wednesday, January 5, 2011

Ketenangan Hanya Pada-NYA..

Dan tinggalkanlah dosa yang nampak dan yang tersembunyi. Sesungguhnya orang yang mengerjakan dosa, kelak akan diberi pembalasan (pada hari kiamat), disebabkan apa yang mereka telah kerjakan.”
(Surah Al-An’aam: 120)

Jodoh, ajal, maut rezeki semuanya telah pun tertulis di Luh Mahfuz. Kita mengimpikan hari esok yang indah namun, belum pasti kita sempat mengecapinya. Mati itu pasti. Setiap yang bernyawa itu akan merasakan mati. Kematian yang bagaimanakah akan kita hadapi?

Terlalu banyak dosa-dosa yang telah dilakukan sepanjang hidup ini. Seseorang dipandang baik belum tentu dijamin masuk syurga dan sebaliknya kerana pandangan manusia mungkin meleset dan bersifat luaran sahaja.

Penilaian ALLAH bersifat holistik dan adil. Seseorang itu akan dibalas dengan setiap apa yg dikerjakan. Segala apa yang ada di dalam hati manusia tidak terhijab dari pandangan ALLAH. Manusia boleh berlakon baik di depan ribuan manusia , namun tidak kepada ALLAH.

Jagalah hati ini, agar tiada dosa yang akan kita lakukan secara tersembunyi ataupun secara terang-terangan. Bisikan syaitan itu terlalu halus sehingga kadang-kadang diri yang lemah ini tertewas.

Marilah kita perbanyakkanlah zikir dan tilawah serta mentadabbur al-Quran. Kerana dari situ kita memperoleh ketenangan di samping menyedarkan diri dengan segala kesilapan yang dilakukan.

Dan tidak ada suatu pun yang akan dikecualikan daripada perhitungan di padang Mahsyar kelak. Jika kita memandang padang mahsyar itu masih jauh daripada kita cuba kita fikirkan tentang kematian.

Kematian itu semakin menghampiri. Sedar atau tidak bertambahnya umur kita bermakna bertambah hampirlah kita dengan detik kematian kita..

Amatilah ayat-ayat ini agar kita lebih mengerti….

“. Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang membuat kedustaan terhadap ALLAH  atau yang berkata:


“Telah diwahyukan kepada saya”, padahal tidak ada diwahyukan sesuatupun kepadanya, dan orang yang berkata:


“Saya akan menurunkan seperti apa yang diturunkan ALLAH.” Alangkah dahsyatnya sekiranya kamu melihat di waktu orang-orang yang zalim berada dalam tekanan sakratul maut, sedang para malaikat memukul dengan tangannya, (sambil berkata): “Keluarkanlah nyawamu” .Di hari ini kamu dibalas dengan siksa yang sangat menghinakan, kerana kamu selalu mengatakan terhadap ALLAH (perkataan) yang tidak benar dan (kerana) kamu selalu menyombongkan diri terhadap ayat-ayat-Nya.
(al-An’aam:93)

Akhir kalam,insyaALLAH  sama-samalah kita amalkan doa ini seusai kita menunaikan solat..

“Rabbana, zolamna anfusana, waillam taghfirlana, watarhamna, lanakunanna minal khosirin”

- “Wahai Tuhan Kami, kami telah menzalimi diri kami sendiri! dan jika kamu tidak mengampuni kami dan merahmati kami, jadilah kami di kalangan orang-orang yang rugi!”

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

No comments: