Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com
Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com

.....

.....

Saturday, March 12, 2011

Buat Mereka yg Sedang Diuji Sang Khaliq...





"Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar, iaitu orang-orang yang ketika musibah, mereka berkata: "Sesungguhnya kita adalah milik Allah dan kepada-Nya kita akan kembali".Mereka itulah yang memperoleh ampunan dan rahmat dari Tuhannya,dan mereka itulah orang yang mendapat petunjuk".(Al-Baqarah:155~157)

"Dan janganlah kamu merasa lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamu orang yang paling tinggi (darjatnya), jika kamu orang beriman."(Ali-Imran:139)

Sejak kebelakangan ini, diri seakan hilang semangat.Namun kutabahkan diri ini untuk menghadapinya.Kadang terasa seolah-olah diri ini keseorangan di celah-celah manusia yang ramai.
Kadang serasa hampir-hampir ku tersungkur menyembah bumi dek kerana kesibukan, kelelahan dan kepenatan mengejar rutin harian. Namun cepat kusedari,..."ah, baru sedikit aku diuji oleh-Nya"...Nyata sekali diri ini masih belum cukup kuat dan ampuh untuk menghadapi dugaan ini berseorangan.Ya,aku tidak keseorangan.Aku punya tempat mengadu yang sentiasa ada disitu,yang takkan menghampakan aku tika aku mengadu segalanya pada-Nya, DIA yang bisa menenangkan hati ini tatkala aku berbicara dengan-Nya...itulah Al-Khaliq...Sungguh, hanya dengan mengadu pada-Nya membuatkan hati ini tenang, bak bumi gersang disimbah hujan rahmat.Alhamdulilllah...Kupanjatkan kesyukuran kepada-Nya,Tuhan Rabbul Jalil.Benarlah, hanya dengan mengingati Allah,hati akan merasa tenang.

Sungguh hamba-Mu yang kerdil dan hina ini insaf ya Allah.Betapa setiap dugaan yang Kau berikan itu tak lain dan tak bukan telah lebih mendekatkan lagi aku dengan-Mu. Fitrah orang mukmin tatkala dilanda kesedihan pasti hati cenderung untuk kembali kepada-Nya.Sungguh aku bersyukur di atas nikmat iman yang dikurniakan oleh-Mu,ya Allah, ya Rahman,ya Rahim...

Rasulullah saw bersabda yang maksudnya:
"Orang yang sangat banyak mendapat ujian itu adalah para nabi,kemudian baru orang yang yang lebih dekat darjatnya kepada mereka.Orang diuji menurut tingkat ketaatannya kepada agamanya.Jika sangat kuat dalam beragama maka sangat kuat pula ujian yang menimpanya,bila lemah dalam agamanya,maka diuji pula oleh Allah sesuai dengan tingkatan ketaatannya kepada agamanya.Demikianlah ujian itu sentiasa ditimpakan kepada seorang hamba sampai ia dibiarkan berjalan di atas muka bumi dalam keadaan tidak berdosa."
(Hadis riwayat at-Tarmizi)

Dari hadis di atas dapatlah disimpulkan bahawa musibah atau cubaan yang diturunkan Allah kepada hamba-hambanya adalah bertujuan:

1. Untuk membersihkan dan memilih, mana orang mukmin yang sejati dan mana orang munafik.
2. Untuk mengangkat darjat serta menghapuskan dosa.
3. Untuk melihat sejauh mana kesabaran dan ketaatan seorang hamba.
4. Untuk membentuk dan mendidik keperibadian manusia sehingga menjadi umat berbudi tinggi.
5. Sebagai latihan, supaya manusia terbiasa menerima ujian dengan demikian akan bertambah kesabaran, kuat cita-cita dan tetap pendiriannya.
Ubat Hati ada lima..
Yang pertama,baca Quran dan maknanya..
Yang kedua, dirikanlah solat malam..
Yang ketiga, berkumpullah dengan orang-orang soleh..
Yang keempat, perbanyakkanlah berpuasa..
Yang kelima, perbanyakkanlah berzikir...




Selagi kita bernafas di atas muka bumi ini,selagi itulah kita akan diuji...kita hanyalah makhluk-Nya yang cuma menumpang seketika di alam fana ini, berkelana menuju destinasi yang pasti,,,,lalu mengapa terlalu mendambakan kesenangan yang sementara. Dunia ini bukankah tempat ujian semata?

Tuhan kupohon kepada-Mu diberi sekelumit kekuatan dan kesabaran buatku menempuh hari-hari mendatang yang pastinya akan lebih mencabar.Kupujuk hati ini,"Sabarlah wahai hati,cuma untuk beberapa waktu sahaja lagi, mentari pastinya kan muncul lagi.Wahai hati,jangan bersedih lagi.Senyumlah dan tabahlah menghadapi hari-hari, demi mengejar sinar di hujung destinasi".




Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

6 comments:

Enciknombor8 said...

salam ukhti,mohon share =)

Unknown said...

wassalam...silakan...feel free..=) syukran ya akhi..

Afiq Ariffin said...

"Ubat hati ada lima"..ada dalam petikan satu lagu tu kan..=)

El Aesy said...

salamu'alaiki.. akak .. ^^
rindu jiddan ~!!! :*

Unknown said...

afiq tj...lagu ape tu? =)

nisa...salamu'alaiki aidhon...eleh..ye ke tu...xpcaye =p

Afiq Ariffin said...

Lagu Opick kot..lupa tajuk..
Em, tulisan-tulisan yang bermanfaat dalam blog ni. Teruskan..