Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com

.....

.....

Thursday, May 19, 2011

Perasan atau tidak fenomena ini...?



Situasi : Berlaku didalam FB khususnya...berlaku apabila si gadis mengupload gambarnya dgn gaya yg pelbagai DAN apabila si jejaka mengupload gambarnya dgn gaya tersendiri...maka terhasillah komen2 yg apabila dibaca,membuatkan si pembaca merasa malu...sedang yg mengomennya masih tidak sedar akan apa yg mereka lakukan....semoga ALLAH memimpin kita semua agar tidak terus hanyut....



Fenomena 1





Komen

si jejaka : comelnye gmbar awak ni..^_^

si gadis :comel ke?timakasih ^_^

si jejaka : ade teddy bear...saye nak jugak...awak bagi la saye..^_^

si gadis : xbolehla..ni saya punya..=p

si jejaka : awak ni makin cantikla...^_^

dan terus berlanjutan...



Fenomena 2
                                                                                                                                                               Komen

si gadis : hensemnye awak ni...^_^

si jejaka : haha...hensem ke?timakasih...awak pun cantik jugak...^_^

si gadis : gambar kat mane ni?cantiklah...

si jejaka : gmbar masa bercuti hari tu...

dan berterusan....



Fenomena 3








komen
 perbualan 1

si jejaka : ni gambar enti ke?alhamdulillah..sejuk mata memandang..^_^

si gadis : ye gambar ana..terima kasih..^_^

dan berterusan...


perbualan 2

si jejaka : yg mana 1 gambar enti? ^_^

si gadis :tekalah...^_^

si jejaka : yg berniqob tu ye?

si gadis : ye..yg itu lah...^_^

dan berterusan...


Sebenarnya bukan hanya si gadis dan si jejaka sahaja yg melakukan kesalahan2 ini...tidak kurang juga ada golongan2 wanita dewasa, yg mengupload gambar-gambarnya dan ia dikomen oleh org ramai...dengan pose yg pelbagai, gmbarnya dikomen oleh mereka2 yg melihat....

DAN

Pasti semua tertanya2..kenapa bila part akhawat yg berniqob, agak special sikit?kenapa dia ada 2 part? jawapannya, sebab saya sayang mereka lebih...fillah...bukan diskiriminasi..tetapi bagi saya mereka ini membawa mesej yg berat..mereka menjadi contoh bagi mereka2 yg masih mencari2 atau masih belajar erti keindahan Islam dan keindahan berpakaian dalam Islam...<3 =)

Teringat kata seorang sahabat..

"akhawat kononnya berniqob supaya tidak memperlihat dan dilihat oleh mata manusia yg tidak sepatutnya atau selayaknya..namun gambar2 berniqob dgn pelbagai pose bertebaran di FB...adakah niqob itu satu keriya'kan? "


Persoalannya :

Apa sebenarnya yg dimahukan dgn mengupload gambar2 sebegini...?

Dimana letaknya malu..?bukankah iman dan malu itu berkait?

Iman dan malu dua perkara yang tidak dapat dipisahkan...iaitu satu dalam dua, dua dalam satu...
Kalau rosak yang satu, rosaklah yang satu lagi...

Dengan kata-kata yang lain, satu sama lain perlu memerlukan..
Kalau tidak ada malu, Iman pun hilang...
Kalau tidak ada iman, malu pun hilang...

semoga kita semua sentiasa dalam peliharaan-NYA..
wallahua'lam...


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed
Post a Comment