Logo Design by FlamingText.com
Logo Design by FlamingText.com
Image by FlamingText.com
Image by FlamingText.com

.....

.....

Monday, August 8, 2011

"Dengarlah rintihanku duhai Kasih..."- Abdillah



Entah mengapa...
saat aku dikelilingi manusia, aku terasa keseorangan...
dan aku saat aku bersendirian pula, aku terasa kesunyian...
saat manusia disekelilingku bergelak ketawa, aku terasa ingin menangis...
saat manusia disekelilingku menikmati makanan yang enak, seleraku seolah mati...
saat manusia disekelilingku kulihat hidup dalam dunia ciptaan mereka, aku terasa ingin meraung...
apakah semua ini...?
aku kebingungan...


Entah mengapa...
saat aku memandu, aku terfikirkan "mungkin aku akan ditimpa kemalangan lantas nyawaku melayang"...
saatku berada didalam kenderaan yang memecut laju, aku terfikirkan "andai kata kenderaan ini terbabas"...
hanya kematian didepan yang kufikirkan...
ah...apa yang berlaku padaku...? 


keseorangan dalam ramai...kesunyian tatkala bersendirian...tangisan disebalik keceriaan ramai...kematian disebalik kehidupan...


aku terduduk...
keliru...
sungguh, aku keliru...
apa yang sedang berlaku...?
sakitkah aku…?
tapi penyakit apakah ini…?
apa ini penyakit hati…?
penyakit yang sesiapa saja bisa terkena jika hidup mereka berjauhan dengan Sang Khaliq….?
atau apa ini penyakit yang sering dihidapi tatkala dunia yang sering dikejari?
atau ini adalah penyakit yang sesiapa saja bisa hidapi tatkala mereka berjauhan dengan kekasihnya…?
ah..aku benar-benar  keliru…
aku takut…


Duhai Kau yang ku cinta…
Andai ini kerana cintaku pada-Mu…
Kau pimpinilah hati ini…
agar cinta ini bisa bertahan sampai ajal menjemputku…
Kau pimpinilah hati ini…
agar tika ia sedang melangkah dijalan-MU…
ia tidak berbolak-balik…
Kau pimpinilah hati ini…
agar tiada lagi kekosongan yang mengisinya…


Duhai Kau yang ku cinta…
jangan Kau abaikan diri ini walau sesaat…
kerana Kau tahu aku biasa mati kerana itu…

Duhai Kau yang ku cinta…
maafkan aku andai aku terlupa akan Engkau walau sesaat…
ku harap Kau tahu bahawa bukan itu niatku…
bukan itu yang aku mahukan…
tapi apakan daya…
aku hanya insan yang Kau cipta…
yang sering benar tenggelam tatkala arus deras datang menerjah…
yang sering gagal untuk berpaut pada tali yang telah Engkau hulurkan…


Duhai Kau yang ku cinta…
sering airmataku mengalir tatkala mengingati-Mu…
segalanya berputar dengan pantas…
dosaku…
silapku…
kelemahanku…
dan betapa hinanya aku sebagai hamba-Mu…
telah diberi segala panduan…
tapi masih…
aku kehilangan….


Duhai Kau yang ku cinta…
tahukah Engkau setiap kali aku duduk memikirkan diri ini…
aku rasa aku perlu membuat perubahan…
bukan perlu, malah WAJIB…
tapi Engkau yang ku cinta….
entahkan mengapa…
terkadang aku marah pada diri sendiri…
seolah aku tidak punya kekuatan untuk mujahadah…
selangkah aku bermujahadah, bertalu rintangan menerpaku…
dan aku pula terus merasa lemah…
ah…saat ini airmataku tumpas lagi…
entah yang keberapa kalinya…
pada siapa lagi dapat ku adukan kesedihan hatiku ini…


Duhai Kau yang ku cinta…
aku tahu betapa aku tidak layak untuk meminta…
tapi Engkau yang ku cinta…
hanya Engkau mampu membantuku…
walau beribu manusia datang menghulurkan bantuan…
aku pasti mereka tidak akan dapat membantuku…
hanya dengan izin-Mu duhai Kau yang ku cinta…
bisa membuat hati ini kembali tenang…
bisa membuatkan diri ini terus kuat untuk bermujahadah…


Duhai Kau yang ku cinta…
ku pohon kekuatan dari-Mu…
pinjamkan aku sedikit kekuatan-Mu…
ku pohon Kau tetapkanlah hatiku ini…
agar ia tetap dan kejap hanya pada-Mu…
ku pohon kau bimbingilah diri ni…
agar ia kekal berada dijalan-Mu…
agar ia kekal memegang tali-Mu walau apa jua badai yang melanda…


Duhai Kau yang ku cinta…
sering aku mengintai maghfirah-Mu dibalik rimbunan…
“ah..apa aku layak..?”
itulah yang bermain-main didalam fikiranku…
walau aku tahu Engkau itu Maha Pengampun…
tapi aku bimbang…
 aku bimbang andai maghfirah yang ku pohon dari-Mu itu tidak hadir dari hatiku…
aku bimbang maghfirah yg kupohon itu hanya pada bibirku…
duhai Kau yang ku cinta…
peliharalah aku kerana Engkaulah sebaik-baik Pemelihara…


Duhai Kau yang ku cinta…
andai saja Kau bisa merasa getaran hatiku ini...
Kau akan tahu betapa aku sangat merindui-Mu...
disegenap ruang hatiku hanya ada Engkau...
andai saja Kau bisa menadah airmataku...
Kau akan tahu betapa aku takut akan kehilangan-Mu...
setiap desah nafasku, hanya kepada Engkau aku abdikan...
andai saja Kau jauh dari diriku...
Kau akan lihat betapa kosongnya hidupku...
walau jasadku kelihatan, ia pasti sangat tidak bermaya...
jiwaku pula, pasti akan sentiasa merintih kesedihan...
andai saja Kau hilang dariku...
tiada ertinya lagi hidupku ini...
sia-sia segalanya bagiku...
dan pasti disana kelak aku akan merana...


Duhai Kau yang ku cinta...
tanpa Engkau aku mati...
berjuta nyawa sekalipun yang cuba digadaikan agar aku bisa hidup kembali...
ia masih tidak mampu untuk menghidupkan jiwaku ini...


Duhai Kau yang ku cinta…
cukup bagiku cinta-Mu...
tiada lain yang aku perlukan dalam hidup ini…
cinta-Mu, itulah pelindung yang akan memeliharaku...
cinta-Mu, itulah ketenangan yang seringkali mententeramkan aku...
cinta-Mu, itulah kebahagiaan yang  sentiasa menyinariku...


Duhai Kau yang  ku cinta…
andai saja aku mampu berjanji pada-Mu…
tapi aku bimbang…
aku bimbang andai janji ini tidak mampu untuk aku kotakan…
kerana aku tahu…
sebelum aku wujud di dunia ini saja aku sudah pun berjanji untuk setia pada-Mu…
tapi lihatlah apa yang aku telah lakukan…
aku gagal menepati janji itu…
duhai Kau yang ku cinta…
apa masih ada keampunan buatku untuk itu…?


Duhai Kau yang ku cinta…
berjanji sesuatu yang kurasakan tidak mampu untuk ku kotakan…
hanya akan membuatkan aku lebih jauh dari-Mu…
apa yang aku mampu…
sedaya aku…
akan ku terus berjihad demi cinta ini…


Duhai Kau yang ku cinta…
maafkan aku andai cinta yang ku semai ini rapuh menanti dan tewas pada dugaan…
maafkan aku jika aku tidak berdaya untuk berdiri teguh…
kerana bukan itu niatku…
andai saja Kau tahu…
meski aku rapuh dalam setiap derap langkahku..
namun cintaku tidak akan pernah pudar…
apatah lagi hilang…



Pintaku…
Kau peliharalah nadiku agar sentiasa mengingati-Mu…
Kau peliharalah  hatiku agar ia sentiasa beriman pada-Mu…
Kau peliharalah langkahku agar ia kekal dijalan-Mu…
Kau peliharalah diriku agar aku dapat  terus mengabdikan diri pada-Mu…
dan, jika kematian itu Kau rasakan baik buatku…
Kau matikanlah aku dalam iman…
Kurniakanlah aku kesudahan yang baik…
Hanya itu pintaku duhai Kau yang ku cinta…

Tanpa-Mu duhai Kasih, aku mati….


:: aqhamba ::

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

4 comments:

Mohamadazhan.com said...

Salam, puisi yang menarik...penuh mesej demi mengembalikan hati kepada Cinta Ilahi =)

Kalau sudi jemput ke Contest Aku Berpuisi =)

Unknown said...

'alayka salam...alhamdulillah, semoga ada hati yg terkesan dgn mesej ini...

syukran kathir ya akh..saya rasa gembira atas jemputan yg diberi..tapi maaf, xlayak rasanya utk join contest ni..=) saya sekadar menulis apa yg bermain difikiran dan apa yg saya alami..jika benar ia bermanfaat, ia boleh disebarkan,dicopy dan dipaste oleh sesiapa saja...insyaALLAH, tiada hakcipta..=)

sekali lagi..jazakallahu khairan kathir atas jemputan..semoga dipermudahkan ALLAH urusan akhi sekarang, juga yang akan datang..insyaALLAH...

salam Ramadhan Qareem...=)

Mr Dean said...

Assalamualaikum, anis..

Alhamdulillah, makin menarik dan mantap pengisian yg ada dalam blog ini.. Cukup terkesan mesej2 yg disampaikan ini.. Moga ada manfaat buat insan yang sedang mencari identiti diri..

Salam Mujahadah~
(^_^)

Unknown said...

wa'alayka salam...insyaALLAH...memotivasikan diri sendiri sekaligus mengharap ada hati2 yang turut terkena tempiasnya...smoga saja,biiznillah..

syukran kathir ya akh...salam mujahadah yang tiada henti juga...=)